About the concept of formation in auto-biographical approach

Authors

  • Inês Ferreira de Souza Bragança Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Keywords:

formation, auto-biographical approach, experiential learning, identitarian processes

Abstract

The present article has its focus on the study of the concept of formation on an auto-biographical approach context. In the educational field we have noticed that, far beyond the contribution in the investigation processes, the specificity of the mentioned perspective is reputedly placed by its potential former. We aim, thus, throughout the text, to rouse reflections on formation senses, firstly detaching the concept through a review of the literature and, secondly, presenting possible articulations regarding experiential learning and identitarian processes which, in a recurrent way, have mutual relationship with formation in the mentioned literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Inês Ferreira de Souza Bragança, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Évora-Portugal, Mestre em Educação e Pedagoga, pela Universidade Federal Fluminense. Professora Adjunta do Departamento de Educação e do Mestrado em Educação: Processos Formativos e Desigualdades Sociais da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FFP/UERJ) e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estácio de Sá (UNESA). Tem vários trabalhos publicados em capítulos de livro, periódicos e anais de eventos nacionais e internacionais sobre formação docente, histórias de vida de professores/as, memória e história das escolas. Coordena o Núcleo de Pesquisa e Extensão Vozes da Educação: Memória e História das Escolas de São Gonçalo (UERJ), faz parte do Grupo de Pesquisa ALEPH - Programa de Pesquisa, Aprendizagem-Ensino e Extensão em Formação dos Profissionais da Educação, da Universidade Federal Fluminense (UFF) e do Centro de Investigação em Educação e Psicologia da Universidade de Évora Portugal (CIEP UE).

How to Cite

Bragança, I. F. de S. (2011). About the concept of formation in auto-biographical approach. Educação, 34(2). Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8700